Metodiky založené na příkladech dobré praxe
Metodika č. 11: Mobilizace a využívání přirozených zdrojů komunity, multidisciplinární spolupráce na třetí úrovni

Cílem metodiky je demonstrovat sílu, důležitost a možnosti využívání přirozených zdrojů komunity při návratu osob se zkušeností s duševním onemocněním do běžného života. A vyzdvihnout význam komunity v procesu zotavení v oblastech života, ve kterých je její role nezastupitelná. Shrnout přehled možných potřeb a očekávání osob se zkušeností s duševním onemocněním významných z hlediska znovunalezení jejich duševní pohody a schopnosti osvojit si smysluplné životní role.
Link na audiovizuální prezentaci: metodika 11_prefinal.mp4 – OneDrive (live.com)
Metodika č. 4: Zavádění multidisciplinární spolupráce na všech úrovních v Moravskoslezském kraji

Velmi důležitým a silným motivačním prvkem je prohlubující se spolupráce mezi zdravotníky a sociálními pracovníky. Svůj význam má jistě i setkávání zástupců sociálních služeb napříč Moravskoslezským krajem (MSK) s metodiky multidisciplinarity 1x měsíčně. Do té doby se jednotlivé týmy prakticky nesetkávaly. Věděly sice o sobě, ale neměly potřebu ani možnost sdílet spolu informace či zkušenosti.
Link na audiovizuální prezentaci: metodika 4_prefinal.mp4 – OneDrive (live.com)
Metodika č. 5: Multidisciplinarita na druhé úrovni a její zavádění v hlavním městě Praha

Měnit postoje zkušených profesionálů v psychiatrii, a tím i systém péče o duševní zdraví, byla výzva a vize, která mi již od počátku imponovala. Byla to nabídka něčeho, čeho nešlo nevyužít. V našich vodách totiž není běžné, aby mohli být všichni, kdo chtějí, součástí procesu a psaní „pravidel“ psychiatrie. Dávat lidem v přímé péči možnost zapojit se do procesu reformy byla ojedinělá příležitost.
Link na audiovizuální prezentaci: Metodika 5_prefinal.mp4 – OneDrive (live.com)
Metodika č. 6: Zavádění multidisciplinarity v akutní psychiatrické péči v hlavním městě Praha

V maximální možné míře snažíme zmírnit a zkrátit následnou lůžkovou péči a systémovým způsobem ji nahradit péčí komunitní. Zavádíme proto systém včasného navazování lidí do terénní komunitní péče. Dosahujeme toho především smysluplnou aktivizací a cílenou motivací duševně nemocných už v době akutní hospitalizace. Jde nám tím o snížení počtu hospitalizací, zkrácení doby hospitalizace, snížení frekvence relapsů a pochopitelně i o související úsporu času všech zúčastněných.
Link na audiovizuální prezentaci: metodika 6_prefinal.mp4 – OneDrive (live.com)
Metodika č. 1: Případová práce a zavádění multidisciplinární spolupráce ve Zlínském kraji

Zlínský kraj patří k nejmenším krajům v republice, vyjma hl. města Prahy je třetím nejmenším. Z hlediska multidisciplinarity je charakteristický tím, že má jednu velkou centrální psychiatrickou nemocnici (v Kroměříži), v každém z okresů již řadu let funguje několik menších komunitních týmů. Před dvěma lety vznikla v rámci reformy dvě centra duševního zdraví (CDZ), jedno přímo v Kroměříži a jedno v Uherském Hradišti. Jde o kraj, který je opravdu „na okraji“ republiky, a když jsme do něj vstoupili s tématem zavádění multidisciplinarity, bylo to pro většinu aktérů poměrně nové téma.
Metodika č. 7: Case Management a dobrá praxe v Ústeckém kraji

Multidisciplinarita (MD) otevírá od počátku setkání a spolupráci všem zapojeným do případu a všechna rozhodnutí se uzavírají společně na multidisciplinárních setkáních. Je to cesta, jak posunout monologický diskurz k dialogu zaměřenému na hledání společného jazyka pro to, co lidi v oblasti duševního onemocnění znepokojuje.
Multidisciplinární spolupráce podporuje komunitní, interdisciplinární a na týmové spolupráci založené služby, kde však bez změn ve specifické organizační základně uvnitř profesionálního systému tento přístup zůstane bez naplnění
Metodika č. 13: Zavádění multidisciplinarity II. Úrovně u dětí a mladistvých v ohrožení duševního zdraví v Jihomoravském kraji

I když se nám zdá, že nemáme dostatek zdrojů pro podporu dětí s psychickými problémy, dostatek pedopsychiatrů atp., je třeba pracovat se stávajícími zdroji a ty posilovat v nových kompetencích.
Zásadní je spolupráce. Nastavit systémovou regionální spolupráci při formování nových principů práce. Ověřilo se, že podpora v rozvoji kompetencí má obrovský smysl. Na jejím základě vznikly nové týmy pro děti nebo se stávající systém více posílil ve vzájemné spolupráci, ve včasném zachycení problémů u dětí.
Tento obsah je určen jen pro přihlášené uživatele.
Pokud nejste registrování, můžete se zaregistrovat.
Pokud jste zaregistrováni, prosím přihlašte se: